Trendy w modzie – czym są i kto je ustala?

Trendy w modzie – czym są i kto je ustala?

Przyzwyczailiśmy się już do określenia „trendy w modzie”, ale czy zastanawiałaś się kiedyś skąd się one biorą? Co sezon w sieciówkach i odzieżowych sklepach internetowych pojawiają się konkretne kolekcje inspirowane różnymi stylami. W danym momencie nagle modne są ubrania w paski lub jeansowe fasony. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się kto tak naprawdę decyduje o tym co będziesz nosić i skąd pochodzą trendy w modzie.

 

Czym są trendy w modzie i co to znaczy?

Myślałaś, że sama decydujesz o tym w co się ubierasz? Tak naprawdę cały sztab ludzi oszacowuje co w przyszłości być może Ci się spodoba. Ale od początku. Słowo „trendy” pochodzi z języka angielskiego i oznacza po prostu „modny”. Sformułowanie „trendy w modzie” po polsku rozumiemy jako bieżące tendencje w sposobie ubierania się. Jeśli jakieś ubranie jest modne, to najprawdopodobniej będzie nosić je więcej napotkanych na ulicy osób, które za takimi wskazówkami podążają. Na pewno zauważyłaś też, że trendy się powtarzają i powracają do łask co jakiś czas, zazwyczaj w nieco odświeżonej formie. Nic dziwnego, w końcu możemy odnieść wrażenie, że w modzie wszystko już było, a bardzo trudno jest wymyślić coś zupełnie nowego. Praktycznie każde współczesne ubranie inspirowane jest modą sprzed lat i nawiązuje do konkretnego stylu. Przekonajmy się zatem kto ustala trendy w modzie i kto decyduje o tym, co akurat będzie na topie danego sezonu.

Modelka ubrana w beżową bluzkę klęczy w zmysłowej pozie
Stałym trendem w modzie są od dawna ponadczasowe ubrania w stylu BASIC – sprawdź kolekcję sklepu eButik.pl

Trendy w modzie kreują trendwatcherzy

Jednymi z osób, które decydują co będziesz nosić są tak zwani „trendwatchers”, czyli dosłownie obserwatorzy tendencji. To ludzie pracujący dla specjalnych agencji, których zadaniem jest analizowanie danych i wyciąganie wniosków na ich podstawie. Aby trafnie przewidzieć nadchodzące trendy, trzeba wiedzieć czego pragną konsumenci. Niby brzmi prosto, lecz w rzeczywistości to szalenie trudne zadanie, uwzględniające wiele dynamicznych zmiennych. Na kreowanie przyszłej mody w dużej mierze wpływ mają bowiem najróżniejsze zjawiska – społeczne, ekonomiczne, a nawet polityczne. Dlatego obserwatorzy trendów usiłują na podstawie skomplikowanych analiz wstrzelić się w gusta klientów. Ludzie ci muszą posiadać szeroką wiedzę z zakresu sztuki użytkowej zajmującej się wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku, które później trafiają do masowej sprzedaży. Muszą też umieć przewidzieć, które zmiany są istotniejsze niż inne. Nam wydaje się to bez znaczenia, ale na przyszłe tendencje wpływ mogą mieć czynniki takie jak na przykład zbrojne konflikty w danym rejonie świata czy rozwój nowoczesnej technologii.

Pracę obserwatorów trendów nazywamy trend forecastingiem, czyli właśnie przewidywaniem przyszłych tendencji. Możemy porównać to z prognozą pogody, choć w dziedzinie fashion trzeba uwzględnić o wiele większą ilość danych z różnych dziedzin. Wyniki analiz w formie  trendbooków trafiają następnie do designerów-artystów pracujących dla największych światowych marek. Co ciekawe trendwatcherzy starają się przewidzieć trendy aż z dwuletnim wyprzedzeniem! Opracowane dane zwierają informację o tym na jakie kolory, materiały czy kroje stawiać, a najwięksi giganci branży płacą za dostęp do nich olbrzymie pieniądze. To właśnie na ich podstawie sklepy tworzą swoje kolekcje.

Modelka ubrana w kurtkę i spodnie jeansowe siedzi na podłodze i reklamuje aktualne trendy w modzie
Trendy dotyczą także modnych w każdym sezonie ubrań jeansowych – sprawdź co znajdziesz w najnowszej kolekcji eButik.pl

Influencerzy rozpowszechniają trendy w modzie

Kolejnymi osobami, które mają istotny wpływ na co się będzie nosić, mają tak zwani influencerzy. Oni jako pierwsi wyłapują pojawiające się w modzie trendy, interpretują je po swojemu, a następnie wprowadzają do swojej garderoby. Najczęściej są to modowi blogerzy i blogerki, którzy pokazują swoje stylizacje w sieci. Zatem im więcej osób obserwuje dany blog, tym więcej z nich dowie się o tym co będzie modne w najbliższym czasie. Teraz widać tak naprawdę kto dyktuje trendy w modzie, a kto w rzeczywistości rozpowszechnia je dalej wśród zwykłych ludzi. Mówiąc prościej influencerzy już tylko lansują trendy zaprognozowane przez trendwatcherów i pomagają dotrzeć im do szerszego grona odbiorców. Są zatem swoistymi pośrednikami pomiędzy trendami a ich przyszłymi odbiorcami. Zazwyczaj influencerzy są osobami, które interesują się modą, ale powinni być także odważni, kreatywni i otwarci na nowości. Dla osób polujących na modowe nowinki modowi blogerzy są często idealnym przykładem do naśladowania i źródłem inspiracji.

Choć influencerzy zaczynają zwykle swoją pracę jako anonimowe osoby, to po odniesieniu sukcesu często stają się gwiazdami w swoim fachu. Duże sieci handlowe zapraszają ich często do współpracy przy lansowaniu swoich najnowszych kolekcji i oferują atrakcyjne zarobki. W dobie mediów społecznościowych influencerami są także osoby publiczne – celebryci czy sportowcy, którzy także inspirują swoich fanów konkretnymi stylizacjami.

Modelka podparta na rękach i jednej nodze ubrana w komplet dresowy
Dresowe komplety damskie to wciąż jeden z wiodących trendów w modzie – zobacz więcej modeli ze sklepu eButik.pl

Słynne domy mody korzystają z gotowej ściągi

Zapewne wiele kobiet nadal myśli, że to najwięksi światowi projektanci mody wymyślają najnowsze trendy. Owszem, tak było kiedyś, jednak dziś praca słynnych domów mody opiera się głównie na propozycjach zawartych w trendbookach. Oczywiście nadal są oni istotną częścią tego procesu, ponieważ modyfikują pomysły i dodają do projektów coś od siebie. Każdy z nich ma swój wypracowywany od lat styl oraz charakterystyczne cechy, które są rozpoznawalne przez zagorzałych fanów danej marki. Zwróć jednak uwagę, że w każdym pokazie mody dostrzegamy powtarzające się motywy lub kolorystykę. Wygląda to tak, jakby poszczególne domy mody umówiły się między sobą co pokażą albo wręcz ściągnęły od siebie pomysły. Tymczasem wszyscy opierają się po prostu na jednym i tym samym źródle informacji –  wydawanej dwa razy do roku Księdze Trendów. Tworząc nowe kolekcje projektanci wchodzą niejako w rolę inluencerów, ponieważ modyfikują poznane tendencje i pomagają dotrzeć im dalej do szerszego grona odbiorców.

Zaskoczona tym czego się tutaj dowiedziałaś? Na szczęście każda z nas ma swój rozum i gust, dzięki którym wybieramy tylko te ubrania, w których naprawdę dobrze się czujemy. Masz ochotę na mały test? Wejdź teraz do sklepu eButik.pl i sprawdź czy tamtejsze trendy w modzie damskiej pokrywają się z Twoimi preferencjami.

Sprawdź też: Moda plus size kiedyś i dziś – co się zmieniło?

Zobacz też: Styl marynarski i jego główne cechy

Udostępnij


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *